Sprawa z metrem jest o tyle skomplikowana, bo to nie do końca metro... w zasadzie to jest takie skrzyżowanie metra z linią tramwajową (w zasadzie taki szybki tramwaj, stosowana bywa nazwa pre-metro).
Początki pre-metra sięgają lat 60., wtedy to zaczęto wycofywać linie tramwajowe, a zastępować je autobusami. Żeby wycofany tabor się nie zmarnował, miał on trafić właśnie do projektowanej linii "metra", stąd też min. wynika to, że metrem tym jeżdżą tramwaje. Tory i stacje miały być częściowo wybudowane w tunelach i na wiaduktach, a część miała być ani pod-, ani nad-, a po prostu naziemna... Metro miało się składać z obwodowej linii z ośmioma stacjami w centrum miasta, oraz promieniście rozchodzących się od niej ośmiu linii podmiejskich.
planowana sieć linii metra w Charleroi
Budowa ruszyła i pierwsze dwie stacje oddano do użytku w 1976 roku, w następnych latach budowano kolejne stacje i włączano je do eksploatacji - tramwaje jeździły wykorzystując częściowo starą infrastrukturę, a częściowo nowo wybudowane tory i stacje.
Ostatnie stacje oddano do użytku 1996 roku, ale metro nie zostało ukończone. Powstała linia w centrum mająca kształt podkowy (nie domknięto planowanego obwodu), ukończono linię do stacji Petria (tramwaje jeżdżą nawet dalej zwykłą linią tramwajową). Powstała też częściowo linia w kierunku Soleilmont, ale wybudowano ją tylko do Gilly.
aktualny schemat pre-metra (01.2012)
Jest też częściowo ukończona linia do Chatelet, która nie została oddana nawet w części do użytku, a jej budowę przerwano i stoi opuszczona... mrrrau! Jeśli będę jeszcze kiedy w Charleroi, to z pewnością to będzie jeden z punktów obowiązkowych zwiedzania.
Po 1996 nie oddano do użytku żadnej nowej stacji, dopiero po dekadzie coś się zaczęło dziać, w 2008 ruszyła budowa kolejnych odcinków - wreszcie ma zostać domknięty obwód w centrum i ukończona linia do Soleilmont. Na 2012 planowane jest uruchomienie czterech stacji (miały być w 2011, ale jest obsuw). Ruszyła też budowa tradycyjnej linii tramwajowej na północ do Gosselies (w pierwotnych planach była tam linia metra o zupełnie innym przebiegu).
schemat linii planowanych, istniejących i w budowie (kliknij by obejrzeć pełen schemat)
Faktycznie jak tam byłem to niektóre fragmenty miasta były już rozryte i koparki rządziły
W Charleroi byłem przelotem (dosłownie) w 2009 roku. Przyjechałem pociągiem na stację Charleroi-Sud, gdzieś tam obok jest stacja Pre-metra Sud (obecnie końcowa stacja "podkowy"), ale niestety nie miałem okazji jej obejrzeć. Oto mój pociąg na stacji kolejowej, a te czerwone tam sobie stały.
Stacje Parc i Janson, to obecnie stacje na drugim końcu "podkowy", są to też najnowsze obecnie stacje (z 1996). Co ciekawe, w wystroju wykorzystano postacie z belgijskiego komiksu... niestety dotyczy to tylko tych dwóch najnowszych stacji (ciekawe jak będą wyglądać te dopiero budowane).
Ze stacji Janson widziałem tylko rzeźbę z belgijskiego komiksu Spirou et Fantasio (Przygody Sprycjana i Fantazjo)... Gdzieś tam z boku jest wejście do metra, ale nie załapało się w kadr (wnętrze jest ponoć poświęcone belgijskiemu komiksowi, a nie konkretnie tym postaciom).
Staja Parc należy natomiast szukać w pobliżu najbardziej u nas znanego bohatera belgijskiego komiksu, Lucky Luke'a.
Oto i wejście
Wejścia pilnuje dzielny i czujny Lucky Luke
A tak wygląda sama stacją
A na ścianach nikogo nie brakuje... można się zatopić w lekturze czekając na tramwaj
Na taki tramwaj linii 55:
Może na powyższym zdjęciu nawet wygląda jak pociąg metra, ale rzuccie okiem na poniższy rysunek:
Waszego bezpieczeństwa w tym wpisie pilnował Lucky Luke
Linki:- pre-metro w Charleroi oraz lista stacji (Wikipedia)- Charleroi metro i streetart - zdjęcia i filmy z pre-metra- sporo zdjęć stacji czynnych, opuszczonej linii itp.- kilka zdjęć z opuszczonej linii
- kilka zdjęć wagonów tramwajowych
A na koniec, wirtualna przejażdżka linią 55
W Charleroi byłem przelotem (dosłownie) w 2009 roku. Przyjechałem pociągiem na stację Charleroi-Sud, gdzieś tam obok jest stacja Pre-metra Sud (obecnie końcowa stacja "podkowy"), ale niestety nie miałem okazji jej obejrzeć. Oto mój pociąg na stacji kolejowej, a te czerwone tam sobie stały.
Stacje Parc i Janson, to obecnie stacje na drugim końcu "podkowy", są to też najnowsze obecnie stacje (z 1996). Co ciekawe, w wystroju wykorzystano postacie z belgijskiego komiksu... niestety dotyczy to tylko tych dwóch najnowszych stacji (ciekawe jak będą wyglądać te dopiero budowane).
Ze stacji Janson widziałem tylko rzeźbę z belgijskiego komiksu Spirou et Fantasio (Przygody Sprycjana i Fantazjo)... Gdzieś tam z boku jest wejście do metra, ale nie załapało się w kadr (wnętrze jest ponoć poświęcone belgijskiemu komiksowi, a nie konkretnie tym postaciom).
Staja Parc należy natomiast szukać w pobliżu najbardziej u nas znanego bohatera belgijskiego komiksu, Lucky Luke'a.
Oto i wejście
Wejścia pilnuje dzielny i czujny Lucky Luke
A tak wygląda sama stacją
A na ścianach nikogo nie brakuje... można się zatopić w lekturze czekając na tramwaj
Na taki tramwaj linii 55:
Może na powyższym zdjęciu nawet wygląda jak pociąg metra, ale rzuccie okiem na poniższy rysunek:
Waszego bezpieczeństwa w tym wpisie pilnował Lucky Luke
Linki:- pre-metro w Charleroi oraz lista stacji (Wikipedia)- Charleroi metro i streetart - zdjęcia i filmy z pre-metra- sporo zdjęć stacji czynnych, opuszczonej linii itp.- kilka zdjęć z opuszczonej linii
- kilka zdjęć wagonów tramwajowych
A na koniec, wirtualna przejażdżka linią 55
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz