piątek, 31 maja 2013

Na La Rambli straszy

Kiedyś już byli upiorni cykliści ze znanego barcelońskiego deptaku, czyli La Rambli. Teraz kolejna porcja żywych maszkar.

















Tylko ten poniżej jakiś sztywny...

wtorek, 28 maja 2013

Kosaćce kampinoskie

Podawane w bagnie po kolana i przyprawione szczyptą... garścią komarów.

















czwartek, 23 maja 2013

Tunel pod Przełęczą Łupkowską

Tunel powstał w czasie budowy Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej (wiki). Linię tę ukończono w zasadzie 1872... ale z wyjątkiem tunelu, bo ten otwarto dopiero w 1874. Przebieg linii, to Sátoraljaújhely - Michalovce - Humenné - Medzilaborce - Łupków - Zagórz - Ustrzyki Dolne - Chyrów - Przemyśl i zapewniała bezpośrednie połaczenie Budapesztu ze Lwowem. W Sátoraljaújhely linia łączyła się z kolejami węgierskimi, a w Przemyślu z koleją galicyjską im. Karola Ludwika (wiki) Kraków - Lwów.

Zwiedzanie tunelu zaczynamy po stronie Słowacji od odmeldowania się w sztrasznej budce pri tuneli.





Pewnym problemem okazało się ustalenie jaką długość ma tunel, raz można przeczytać że ma on 416m, a kiedy indziej że 642. Małe śledztwo wykazało bowiem, że najprawdopodobniej żadna z tych liczb nie jest prawdziwa.

Zmierzyłem sznurkiem na satelicie długość tunelu i wyszło mi jakieś 350m z błędem... chyba nie więcej niż +/-20m. Tunel nie biegnie idealnie prosto, tylko zakręca, więc super dokładnie nie mogłem zmierzyć, do tego pewnie dojdzie jakaś niedokładność pomiaru, ale nie ma szans żebym się sieknął o 60m... a już na pewni nie o 300m.

- 642m z pewnością więc odpada, ciekawe skąd się to wzięło... może od wysokości przełęczy? Ta ma 640m, ale kiedyś mogła być podawana wysokość ciut inna, np. 642m (takie rozbieżności się zdarzają).
- 416m - tutaj jak poszukałem, okazało się że podobno tunel o takiej długości został wybudowany, ale... ponoć po odbudowie w 1946 został skrócony o jakieś 50m, to by dawało ok. 364m, a więc liczbę zbliżoną do mojego pomiaru. Wniosek jest taki, że 416m tunel miał, a nie ma.jak jest łędnie przepisywane.







Jak widać ze zdjęć, w rejonie tunelu lina jest jednotorowa i jako taka została zbudowana, jednak w 1896 przebudowano ją na dwutorową... ale drugi tor rozebrano w 1920.



Tablice po stronie słowackiej upamiętniają otwarcie tunelu w 1946 roku. Tunel był niszczony kilkakrotnie, po raz pierwszy został uszkodzony w czasie I wojny światowej. W ogóle o przełęcz toczyły się walki i została ona zdobyta przez Rosjan. Tunel był też wysadzony w 1939 przez Polaków i w 1944 przez Niemców.







No dobra, wchodzimy. Ten kamienny dół, to zapewne jeszcze austro-węgierski, ale betonowa góra jest już zapewne sowiecka.







No i jesteśmy po stronie polskiej, jak widać tu też były tablice upamiętniające odbudowę tunelu... były. A ten wkop, to miejsce w którym był kiedyś tunel, bo został on skrócony właśnie po stronie polskiej.







Pociągiem osobowym można było przez tunel sobie przejechać na przełomie XX i XXI wieku, niestety teraz już pociągi tu nie kursują (w ogóle po stronie polskiej). W części słowackiej kolej jest jednak nadal użytkowana, zobacz pocztówkę z podróży na odcinku Michalovce - Humenné - Medzilaborce.

Na koniec jeszcze zapodam ciekawy artykuł z okazji 10-lecia wznowienia użytkowania tunelu: link.

poniedziałek, 20 maja 2013

środa, 15 maja 2013

Moule w mule

Zbliża się pora obiadowa... uciekajmy, uciekajmy!



Szybciej, szybciej!



Am!



Am, am!

poniedziałek, 13 maja 2013

Mały cmentarzyk pod Maizeray

Na pierwsze oznaki, że wjeżdżamy na obszar objęty działaniami wojennymi pod Verdun, trafiamy jakieś 20km na wschód od miasta. Wokół pola, pola, aż tu nagle w środku tych pól zagajnik, który okazał się małym cmentarzem wojennym. Spoczywa na nim... 2876 żołnierzy niemieckich.













Centralnym elementem cmentarza jest pomnik na mogile zbiorowej, w której spoczywa 991 żołnierzy. A te tablice wyglądają jakoś znajomo... podobne, znajdziemy na cmentarzu Joachimów-Mogiły.







czwartek, 9 maja 2013

Cerkiew w Babicach

Opuszczona cerkiew w Babicach nad Sanem. Stan na rok 2009.







Spod desek wystają belki konstrukcji.



Obok w krzakach stoi równie opuszczona dzwonnica.





Drzwi zamknięte na kłódkę, ale dało się wejść przez jakąś dziurę.











Widok z chóru.









Jeszcze rzut oka na poddasze, ale bez wchodzenia tam, bo na poprzednich zdjęciach widać było w jakim stanie są deski.



Obok cerkwi stoi tabliczka z historią (kliknij w zdjęcie, żeby powiększyć).