Niedaleko ujścia Pisi do Bzury stoi na niej most kolei warszawsko-kaliskiej wybudowanej w latach 1900-1902, wtedy była to kolej szerokotorowa i dopiero w czasie I wojny Niemcy przekuli ja na normalnotorową. Teraz to są opłotki Sochaczewa, ale wtedy most był jakoś między Boryszewem, Janówkiem Duranowskim, czy innym Malesinem.
Przęsła wyglądają na w miarę nowe... powojenne, ale przyczółki są chyba starsze, jeśli nie z okresu budowy kolei, to przynajmniej z międzywojnia.
Widok na Pisię w kierunku Bzury.
Ciekawostką są stojące obok przyczółki nieistniejącego, dużo niższego mostu... też chyba kolejowego, bo na drogowy był chyba za wąski, poza tym biegnie do niego nasyp wyglądający na kolejowy, no i na starych mapach, ani obecnie nie ma tu żadnej drogi.
No dobra, ale co to za most i z jakiego okresu? Pierwszy trop prowadzi do czasów I wojny, oto fragment z Wiki W trakcie wojny poszerzono linię na dwutorową na odcinkach Kalisz – Łódź
i Bednary – Warszawa (choć drugi tor był położony prowizorycznie – bez
podsypki i z wykorzystaniem tymczasowych mostów). Tak więc może to był właśnie prowizoryczny most drugiego toru, albo w ogóle zamiast zniszczonego mostu?
A oto i nasyp, jest on zaznaczony (bez torów) na mapach z lat 30. Na tychże mapach jest też kolejka (być może wąskotorowa) do cegielni Boryszew, tyle że o nieco innym przebiegu - najpierw wzdłuż torów, ale potem przed Pisią skręcała i biegła wzdłuż ulicy Fabrycznej, 15 Sierpnia (tam przekraczała Pisię przy moście drogowym) i potem Kościńskiego do cegielni (nazwy ulic podaję współczesne). Ale może początkowo jednak biegła inaczej, czyli przy moście kolei warszawski-kaliskiej?
A oto koniec współczesnej bocznicy przy Fabrycznej, tutaj skręcała ta kolejka do cegielni. Później bocznica do cegielni została poprowadzona inaczej i była wspólna dla kilku zakładów. Odbijała ona nieco wcześniej od torów i skosem biegła do zakładów chemicznych Boryszew, potem przez te zakłady, nowym mostem na Pisi i przez cegielnię do zakładów metalowych (część tych bocznic istnieje do dziś).
Ziuuu! Różowy pociąg? Co ja dosypałem do termosu z kawą?
Czy jest jakiś przesąd dotyczący czarnej lokomotywy, która przebiegnie ci drogę?
O, czy to był piętrus Kolei Regionalnych? Na trasie z Sochaczewa? Jaka to jest w ogóle linia do diadka, bo mi się nic nie zgadza.
OdpowiedzUsuńDostałam odp paszczową, że piętrowy był tylko jeden wagon, a reszta zwykła. No to ok, przyjęłam do wiadomości. :)
UsuńInterRegio mają czasem jeden czy dwa wagony piętrowe, a resztę już zwykłe.
UsuńMost kolejowy na Pisi ? No, chyba bardziej bym się tylko zdziwił otrzymując podwyżkę w mojej firmie-uduś ;)
OdpowiedzUsuńA czemu tu się dziwić? ;-) Mostów kolejowych na Pisi jest jest kilka
Usuń- ten wspomniany most bocznicy w Sochaczewie
- most wąskotorówki guzowskiej (też był ostatnio w tym mostowym wpisie na bikestatsie)
na Pisi Gągolinie zaś:
- dwa mosty wiedenki w Żyrardowie
- most CMK
- most WKD (nieukończony fragment do Mszczonoowa)
na Pisi Tucznej
- most wiedenki w Jaktorowie
- obok most odbijającej CMK
mam nadzieję, że o żadnym nie zapomniałem :-)
Dwa mosty wiedenki na Pisi i ani jednego mostu kolejowego na Białym Dunajcu ... no i gdzie tu jest sprawiedliwość ;) Inna sprawa, że gdyby się Galicja z Węgrami dogadała to była szansa na choćby jeden.
UsuńZaraz. a ten na linii kolejowej do Zakopanego w Białym Dunajcu?
UsuńA dodam, że mosty wiedenki są też na Suchych - jeden na Suchej Żyrardowskiej, jeden na Suchej Mariańskiej (choć tego nie widziałem, więc to może być ledwie przepust) i jeszcze jeden na Suchszym Dopływie Suchej. I jeszcze most kolei warszawsko-kaliskiej na Suchej Obojga Wód.
A, no i zapomniałem o moście eSeŁki na Pisi Gągolinie :-) bo na Pisi Tucznej to tylko przepust
Straaaasznie dawno nie jechałem koleją, no tak cosik tam było istotnie :(
UsuńCzy Suchszy Dopływ Suchej to oficjalna nazwa jakiegoś cieku wodnego? :-)
OdpowiedzUsuńOCzywiście że jest to nazwa jak najbardziej nieoficjalna :-)
UsuńSzkoda :-)
Usuń