środa, 11 lipca 2012

Michalovce - Humenné - Medzilaborce

Skoro już wdepnąłem w tematy kolejowe, to trudno się od nich odczepić... A zatem zapraszam na Słowację.

Kolejową część podróży rozpoczęliśmy na stacji w Michalovcach. Dojechaliśmy tutaj autobusem, obok mnie siedział starszy pan, który też jechał na pociąg do Humennego który miał być za kwadrans i mówił że na niego nie zdążymy, a następny jest godzinę później. Na stację dojechaliśmy mniej więcej o godzinie odjazdu pociągu, pan pobiegł na peron, a my w tym czasie się wyładowaliśmy... na dworcu spotkaliśmy pana, który ze smutną miną oznajmił, że nie zdążył, a gdy zobaczył że kierujemy się do baru dworcowego, złapał mnie za rękaw i pokazał gdzie jest tańsze piwo. A oto i stacja Michalovce:

Przed nią stoi obelisk ze współrzędnymi i cytatem:

Železnica prispela k zblíženiu ľudstva viac, ako k nemu od stvorenia sveta prispeli filozofi, proroci a básnici.
H. Buckle, Historia Cyvilizacie w Anglicku

A propos współrzędnych, na peronie w rejonie skalniaka jest ukryta skrzynka, ale jej nie znalazłem. Znalazłem za to skrzynkę dworcową kawałek w bok.

No dobra, pora zrobić przegląd miejscowego taboru. Ten szynobus jechał w drugim kierunku i nam nie pasował.

Potem wjechał nasz pociąg - novy dieselovy vlak Maria. Okazuje się, że jeżdżą tutaj trzy takie jednostki - Maria, Eva i Monika, wszystkie trzy spotkaliśmy na trasie (fotki Moniki nie mam, bo minęła nas jak jechaliśmy Marią albo szynobusem). No to pora na prasówkę:
- V Humennom predstavili nové dieselové vlaky
- Monika 861.003 nahradí vlak prezývaný Strela

Ważnym wydarzeniem było poświęcenie vlaków przez kardynała Tomiego... eee, znaczy chciałem napisać Tomko:
- Kardinál Tomko posvätil nové vlaky Mária a Eva
- Kardinál Tomko posvätil v Humennom vlaky Eva a Mária (filmik)

My tu gadu gadu o nowych pociągach, a w międzyczasie dojechaliśmy do stacji Humenne.

Oto i nasza Maria w towarzystwie szynobusu.

O, jest i Eva!

Tutaj szynobusy miały dodatkowo doczepiony wagonik, takimi właśnie szynobusami przemieszczaliśmy się potem w kierunku Medzilaborców... To właśnie tym podjechaliśmy jeszcze dziś za Humenne do miejscowości Kochanovce.

Nasz szynobus jedzie dalej, a my idziemy w góry na nocleg.

Następnego dnia, po zejściu z gór i zwiedzeniu Humennego, trafiliśmy na stację Humenne Miasto (Humenne mesto), skąd ruszyliśmy na ostatni już odcinek naszej kolejowej podróży - smer Medzilaborce.