Sto lat temu (akcja GTWb) funkcjonowała pierwsza droga przez Dyrskar (to chyba nazwa przełęczy) i tunel na tej drodze... z informacji które znalazłem, to jeden z czterech najstarszych tuneli drogowych w Norwegii.
Droga przez Dyrskar została wybudowana w 1886 roku, natomiast w 1900 roku wybudowano tunel, żeby poprawić przejezdność drogi zimą przy dużych opadach śniegu i zagrożeniu lawinowym. Tunel powstał na wysokości 1160m.n.p.m. i ma długość ok. 60m. Droga z tunelem była użytkowana do 1919 roku, kiedy wybudowano nieco niżej drugą drogę... prawdopodobnie jest to ta boczna droga przez góry, którą my jechaliśmy. Natomiast w 1968 otwarto nowy tunel o długości ponad 5,5km i otwarto trzecią drogą pod górami, którą teraz biegnie główny ruch samochodowy. W momencie otwarcia był to najdłuższy tunel drogowy w Norwegii.
Powyższe informacje pochodzą z Wikipedii z artykułu Dyrskartunnel, zaś z wiki-galerii pochodzi pierwsza porcja poniższych zdjęć archiwalnych.
Pierwsze zdjęcia przedstawiają północny koniec tunelu latem, z lewej strony widać widać drogę obejżdżającą tunel... czyli zapewne ten odcinek z 1886.
A tutaj wiosna, albo nawet wczesne lato. Widać że z lewej strony droga nadal jest pod śniegiem.
Jeszcze dwie fotki... nadal z północnym wjazdem do tunelu.
Jeszcze dwie fotki przedstawiające śniegowy tunel przedłużający tunel właściwy. Tym razem wjazd południowy wiosną 1913, czyli sto lat temu z hakiem (źródło) i wyjazd północny (źródło).
Na koniec archiwaliów, zdjęcie przedstawiające warunki drogowe wiosną (foto stąd).
No dobra, to było sto lat temu (+/-15), no to rzućmy okiem jak to teraz wygląda. Pierwsza droga przebiega nieco wyżej niż druga droga którą jechaliśmy, zostawiliśmy więc rowery i zaczęliśmy wspinaczkę.
Oto jest i pierwsza droga (a w dole widać drugą drogę).
Docieramy do północnego wjazdu do tunelu.
A to ten najstarszy odcinek na lewo od tunelu.
Przechodzimy przez tunel na drugą stronę.
By rzucić okiem i obiektywem na wjazd południowy.
Na koniec jeszcze kamień na przełęczy z napisem 3500 FOD, 1100 mtr O H, DYRSKAR... 1100 to wysokość m n.p.m. (moh), ale co oznacza to 3500FOD niestety nie wiem. Ta na zdjęciu to pierwsza droga, która biegnie z góry i chwilę później łączy się z drugą drogą, która dochodzi tu od dołu.
3500 stóp (pewnie nad poziomem morza)
OdpowiedzUsuńNa to wychodzi... problem polegał na tym, że po norwesku "stopa" to "Fot " ;-)
UsuńTak - stopy n.p.m. - po podzieleniu 1100/3500 wychodzi że 1fod = 31,4cm czyli z grubsza tyle ile wynosiła stopa Norwegii https://no.wikipedia.org/wiki/Gamle_nordiske_lengdem%C3%A5l (niedokładność wynika pewnie z zaokrąglenia do pełnych setek liczb na kamieniu).
Fajnie się przebraliście do fot.
OdpowiedzUsuń