środa, 25 kwietnia 2018

Śmierć Olafa Trygwasona króla Norwegów w bitwie pod Zwłodziem z Bolesławem Chrobrym królem Polaków, Swenem królem Dunów i Erykiem królem Szwedów

W przasnyskim parku stoi Pomnik Tysiąclecia Państwa Polskiego, który przedstawia bitwę pod Zwłodziem (Svold). Podpisem nie ma co się za bardzo sugerować, bo nawiązuje on do powieści historycznej Władysława Jana Grabskiego "Saga o Jarlu Broniszu", która jednak dosyć luźno nawiązuje do historii.



Otóż bitwa pod Svold (patrz wiki_pl, oraz wiki_en) była to bitwa morska gdzieś na Bałtyku gdzieś ok 999-1000 r.n.e. między flotą norweską pod wodzą, Olafa Tryggvasona, który w niej faktycznie zginął, a duńsko-szwedzką-jomsbordzką pod wodzą  Swena Widłobrodego  i... Eryk już nie żył, więc flotą Szwedką dowodził Olaf Skötkonung (syn Eryka i Sygrydy córki Mieszka I). Bolesław Chrobry też nie pałętał się po nabrzeżu lampiąc się na bitwe jak w powieści.



Płaskorzeźba przeszła jakiś czas temu renowację, w ten sposób, że wykonana została jej kopia - oryginalnie wyglądała o tak.



Autorem tej rzeźby był pochodzący z Przasnysza Edmund Majkowski, który teraz sobie siedzi obok wy(przy)kuty do narzutowej ławeczki. Majkowski jest dobrze znany warszawskim blogerom, a to ze względu na umieszczone w kilku miejscach Warszawy płaskorzeźby o tematyce batalistycznej jego autorstwa.




Na koniec kilka zbliżeń na bitwę.









3 komentarze:

  1. Druga fotka, woj pierwszy z lewej, chyba ma ostry atak choroby morskiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oooo! Bardzo mi się podobała ta książka, nie wiedziałam, że na jej kanwie powstała taka fajna płaskorzeźba :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja nie tylko nie czytałem tej książki, ale też nie wiedziałem o jej istnieniu... znalazłem wzmiankę o niej dopiero szukając informacji o bitwie pod Zwłodziem do tego wpisu.

      Usuń