poniedziałek, 23 lutego 2015

Vagslidtunnelen

Przejazd Vågslidtunnelen to było coś... to był pierwszy dłuższy tunel na trasie, ma on 1647m, położony jest na wysokości ok. 1000m i wybudowany został w 1967. Jakby była potrzeba się zatrzymać, to jest nawet gdzie zejść z asfaltu w tym tunelu.

Z innych ciekawostek, znalazłem artykuł z 10 stycznia 2011, o tym jak kierowcy z powodu złej pogody musieli przeczekać noc w tunelu, ponieważ ze względów pogodowych odcinek górski był zamknięty, ewentualnie mogli też zawrócić (link1, link2 - ze zdjęciami)... ciężko się czyta newsy po norwesku, ale zdaje się że mogli skorzystać z pomieszczeń awaryjnych wybudowanych przy tunelu (fakt, widzieliśmy tam jakieś drzwiczki), jeśli są one otwarte cały czas, to może dało by się w nich przenocować? Awaryjnie oczywiście.



















Poza tym zmienił się krajobraz, z takiej okolicy





Wyjechaliśmy przez tunel w taką, w samo serce gór





Zobacz też:
-Dyrskartunnel - jeden z najstarszych tuneli norweskich wybudowany w 1900
-Omnestunnelen - krótki, ale bardzo malowniczy tunelik wybudowany w 1977

czwartek, 19 lutego 2015

Brama Lubelska (Twierdza Dęblin)

Kamień węgielny pod budowę Twierdzy Dęblin (a właściwie Iwangorod, bo tak po rosyjsku nazywała się w czasie zaborów) został położony w 1832, ale pierwsze lata to właściwie prac przygotowawcze (min, uruchomienie cegielni), a właściwe prace budowlane trwały w latach 1837-47. Wtedy to powstała Cytadela i Fort Gorczakowa (na drugim brzegu Wisły).

Z Cytadeli na południe wyjeżdżało się Bramą Mikołaja (od 1918 nosi ona nazwę Lubelska, bo na Lublyn się z niej wyjeżdża).







Wejście na most zamknięte... zresztą nic dziwnego, bo deski przepróchniałe, a część z nich się rozpadła... ale co to dla nas?









Do środka się nie dostaniemy przez zamkniętą bramę, ale przynajmniej zapuścimy żurawia... znaczy obiektyw.



Linki i ciekawostki:

- Twierza Dęblin - bardzo obszernie opisana historia twierdzy i sporo zdjęć w galerii
- Twierdza Dęblin - trochę historii, także zdjęcia z wnętrze Cytadeli (Brama Lubelska od środka: foto1, foto2)
- Cerkiew w Cytadeli - zdjęcia archiwalne
- Brama Lubelska - zdjęcia archiwalne (a tutaj galeria twierdzy)

piątek, 13 lutego 2015

Kościół w Dobieszynie

Kościół w Dobieszynie już na pierwszy rzut oka jest nietypowy... zresztą nic dziwnego, okazuje się bowiem że jest całkiem nowy, z lat czterdziestych XX wieku.



Parafia Dobieszyn powstała w 1935 roku poprzez wyodrębnienie z parafii Głowaczów. W tym samym roku została wybudowana drewniana kaplica. Następny rok był bardzo ważny dla Dobieszyna, wtedy bowiem wybudowano parafię, sklep i szkołę.

Kaplica spłonęła w 1945 9pewnie w styczniu, podczas radzieckiego natarcia zza Wisły), jednak szybko ruszyła odbudowa, a właściwie budowa i to nie kaplicy ale kościoła, który został został ukończony i konsegrowany (tak jest na tablicy, więc nie czepiajcie się literówki) w 1949.









sobota, 7 lutego 2015

Cesarz nad Rawką i Bzurą

7 lutego 1915 (czyli dokładnie sto lat temu), 9 Armię niemiecką walczącą nad Rawką i Bzurą odwiedza cesarz Wilhelm II. Dopiero co skończyła się trwająca od 31.01 do 05.02 bitwa na prawym brzegu Rawki i Bzury pod Bolimowem. 





Wilhelm II wizytuje pułki biorące udział w tych walkach. Pociągiem cesarskim przyjeżdża do Łodzi, a dalej rusza kolumna automobili do Kompiny nad Bzurą, gdzie odbywa się apel z udziałem delegacji pułkowych. Następnie cesarz jedzie do Nieborowa gdzie w parku pałacowym odbywa się msza polowa i parada wojskowa.



Oto zdjęcie parady z Nieborowa (kliknij w obrazek by powiększyć). Pośrodku stoją Wilhelm II Hohenzollern i dowodzący 9 Armią generał August von Mackensen (ten z siwymi wąsami na lewo od cesarza)





Kajzer był w Polsce nazywany Wilusiem... i był częstym bohaterem karykatur publikowanych w prasie w państwach Ententy. Oto kilka z tygodnika satyrycznego Mucha.













czwartek, 5 lutego 2015

Most w Puławach

Stalowy most drogowy na Wiśle w Puławach
- 1934 - wybudowany
- 1939 - zniszczony
- 1942 - naprawiony
- 1944 -wysadzony
- 1949 - odbudowany

Zwiedzanie w godzinach 0-24 przez cały rok. Bilet Normalny 10zł, Ulgowy 6zł,  wstęp wolny w poniedziałki, wtorki, środy, czwartki, piątki, soboty i niedziele.

Wstęp na punkt widokowy na ostrodze tylko przy niskim stanie Wisły

















Mostu nadano imię Ignacego Mościckiego, który był prezydentem Polski w czasie budowy i otwarcia mostu (klik w zdjęcie, by zobaczyć powiększenie tabliczki).





Linki
- Most im. Ignacego Mościckiego (Wikipedia)
- Archiwalne zdjęcia (fotopolska)