czwartek, 26 czerwca 2014

Młyn Ogidel na Pisi Tucznej

Młynów na Pisi Tucznej było sporo, ot na przykład między Kuklówką a Jaktorowem na Mapie kwatermistrzostwa z połowy XIX wieku naliczymy ich 7 (klik w poniższą mapkę by zobaczyć cały ten obszar)



Z samego młyna Ogidel niewiele zostało... ale coś tam za bajorkiem się majaczy.



Żeby się do niego dostać, trzeba sforsować młynówkę...



i zagon pokrzyw



A oto i resztki po młynie:







19 komentarzy:

  1. Ja naliczyłem 6. Gdzie jest ten siódmy (bezimienny chyba)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba tak że 6 czy chyba tak, że jeden bezimienny ?

      Usuń
    2. Ja dodałem TAK do Twojego CHYBA :-)

      Usuń
    3. Daaa, a mnie pani dochtór dziś zainaugurowała leczenie ciśnienia i lecz się tu człowieku wobec takich odpowiedzi ;) No dobrze, a te Białe Błoto to jakieś bagno? I skąd ta nazwa?

      Usuń
    4. Mogło być jak była tam jeszcze Puszcza Jaktorowska (w której padł ostatni tur, a właściwie turzyca). Jeszcze na tej mapie jest sporo lasów, których obecnie nie ma...

      Usuń
    5. No dobra, nie dowiedziałem się skąd się wzięła nazwa "Białe Błoto" i już bez Twojej "pomocy" próbowałem znaleźć źródłosłów Ogidela. Wygląda na to, że to od nazwiska chyba pochodzi :
      http://pl.soc.genealogia.narkive.com/kLPVhEZh/ogidel-co-oznacza-skad-sie-wzielo

      Usuń
  2. Ej, no przecież drążę temat, nawet znalazłem ulicę Błotną po drugiej stronie torów ;-) Dodam, że natomiast w Puszczy Bolimowskiej w rejonie Radziwiłłowa i Franciszkowa jest gajówka Białe Błoto. A pod Joachimowem-Mogiły na terenach podmokłych jest nazwa Czarne Błotko (oraz Kacze Błotko i Baranie Błotko).

    Tak sobie skojarzyłem też z nazwą Biel, która występuje za Wisłą w rejonie bagna Całowanie. No i znalazłem w necie takie zdanie: "Powszechne na terenach podmokłych są takie nazwy miejscowości, jak Bagno, Błoto, Błota, Biele.".

    Dlaczego ta biel? A tutaj za Wiki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mokrad%C5%82o
    'Nazwy miejscowości pochodzące od mokradeł:
    - "biel", "biele" "bielawa" – torfowisko, bagno, podmokłe łąki z mgłami nisko snującymi się o poranku lub wieczorem (czasami mech torfowiec nazywany bywa "bielawa"): Bielsk, Obielewo, Bielawa, Bielawy'

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co do Ogidel, to może pochodzi od nazwiska? Jest mało popularne i występuje w zasadzie tylko pod Warszawą (powiat pruszkowski, grodziski... ten młyn jest w grodziskim) i w dużych miastach (ale to zapewne efekt migracji):
      http://www.moikrewni.pl/mapa/kompletny/ogidel.html

      Albo na odwrót? Nazwisko pochodzi od nazwy miejsca/młyna...

      Usuń
    2. wariag aleksiejewski27 czerwca 2014 11:26

      Co do bieli to rozważałem jeszcze, że może nazwa pochodzi od wełnianki ...
      http://pl.wikipedia.org/wiki/We%C5%82nianka

      ... a może od bagna zwyczajnego:
      http://pl.wikipedia.org/wiki/Bagno_zwyczajne
      ... w okresie kwitnienia.

      No ale wróćmy do młynów ;) Możesz mi wskazać gdzie jest ten siódmy ?


      Usuń
    3. wariag aleksiejewski27 czerwca 2014 12:01

      Aha, intrygująca dla mnie jest też nazwa Młyn Marona. Od razy skojarzyłem to z powieścią Iwaszkiewicza "Kochankowie z Marony" i zastanawiam się, czy ten młyn był dla niego jakąś inspiracją ? Jeżeli przyjąć, że nazwa pochodzi od nazwiska Maron to niestety aura tajemniczości znika.

      Usuń
    4. Obecnie na mapach występuje jako Maruna Mokra (w miejscu młyna) i Maruna Sucha (w bok od rzeki). Może od:
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Maruna_nadmorska
      albo wrotycz/złocień maruna?

      Usuń
    5. W ogóle, może to była Maróna, bo tam nawet jest coś co ogłoby być kropką nad o

      Usuń
    6. Ogidel - nazwisko jest ewidentnie związane z okolicą... bo wyspowe występowanie w dużych miastach jak Poznań, Łódź czy Kielce można złożyć na karb migracji (także 1 w Świdwinie). Zostaje okolica podwarszawska, a więc gdzieś stąd rozprzestrzeniło się to nazwisko... Tak więc jak wspomniałem, moim zdaniem nazwa młyna i nazwisko są ze sobą związane, przy czym możliwe że nazwisko pochodzi od młyna, bo w zasadzie tylko w tych okolicach występuje...

      Ponadto osady młyńskie są malutkie stąd takie rozprzestrzenienie, dla porównania mapka rozprzestrzenienia nazwiska pochodzącego od większej wsi (Kuranów):
      http://www.moikrewni.pl/mapa/kompletny/kuran.html

      A propos, to nazwisko też jakby z konkretnym regionem jest związane ;-)
      http://www.moikrewni.pl/mapa/kompletny/bryniarski.html
      http://www.moikrewni.pl/mapa/kompletny/bryniarska.html

      Usuń
    7. wariag aleksiejewski30 czerwca 2014 09:28

      Raczej nazwa młyna od nazwiska pochodzi a nie na odwrót.
      A co do mojego nazwiska to istotnie - typowo regionalne. Chociaż kilka lat temu nawiązałem kontakt z pewnym panem z Budapesztu o nazwisku Szilagyi (Szeligów też na Podhalu od metra jest). Nazwisko panieńskie jego matki brzmiało Brynyarszky i jak się okazało (sprawdzał to w archiwach budapesztańskich) to jakieś straaasznie odległe pociotki słynnych Berzeviczych. Szkoda że nie noszę nazwiska Brzozowicki bo mógłbym rościć sobie prawa do ułamkowej części zamku w Niedzicy ;)

      Usuń
    8. Większość nazwisk w Polsce pochodzi od miejsca, a nie na odwrót. Nie licząc oczywiście nazwisk pochodzących od zawodów rzemieślniczych, bo ci ludzie nie byli przywiązani do miejsca, tylko podróżowali między wioskami i miastami.

      Usuń
    9. Zasadniczo tak, ale w przypadku tych konkretnych młynów chyba jednak ich nazwa pochodzi od właścicieli tychże.

      Usuń
  3. bardzo miły młyn, a w zasadzie młynisko.

    skąd wziąć, tak poza tym, resztę mapy kwatermistrzostwa w tym rozmiarze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O stąd:
      http://igrek.amzp.pl/mapindex.php?cat=KWATERMISTRZ

      Usuń