niedziela, 14 września 2008

Push-pulle Kolei Mazowieckich

Proszę państwa, oto pociąg złożony z wagonów typu push-pull o nazwie Twindexx wyprodukowanych przez firmę Bombardier dla Kolei Mazowieckich.




To już drugi po Flircie nabytek Kolei Mazowieckich w ostatnim czasie, tyle że z push-pullami było sporo zamieszania. Push-pull to w tłumaczeniu na polskii pchaj-ciągnij, a działa to tak: pociąg składa się z lokomotywy, wagonów środkowych a na koniec z wagonu sterowniczego z kabiną dla maszynisty. Gdy pociąg jedzie w jedną stronę, ciągnie go lokomotywa, potem gdy pociąg zmienia kierunek jazdy, nie ma konieczności przestawiania lokomotywy, tylko maszynista przesiada się do kabiny w wagonie sterowniczym i stamtąd steruje lokomotywą, która tym razem cały skład pcha.

Okazało się, że Koleje Mazowieckie zamówiły wagony środkowe i sterownicze, a zapomniały o lokomotywach. Wagony środkowe już są na Mazowszu, wkrótce będą sterownicze, a lokomotywy zostały w ostatnim momencie wypożyczone od PKP Cargo. Sęk w tym że do push-pulli potrzebne są specjalne lokomotywy, a wypożyczonymi EU07 nie da się sterować z kabiny wagonu, więc i tak będzie konieczność ich przepięcia przy zmianie kierunku jazdy. Na specjalne lokomotywy dopiero zostanie ogłoszony przetarg, więc jeszcze poczekamy.

Ale to nie koniec perypetii push-pulli, w lipcu okazało się bowiem, że najprawdopodobniej nie zmieszczą się do Tunelu Średnicowego na torach dla pociągów osobowych. To znaczy przepchną się, ale jest zbyt mała odległość wagonu od trakcji, okazało się bowiem, że podczas remontu została zmniejszona wysokość tunelu i przestał on spełniać normy europejskie (a remont był częściowo finansowany z funduszy europejskich).

Ostatecznie push-pulle zostały puszczone torami dla pociągów dalekobieżnych, gdyż ta część tunelu jest powojenna i przez to nieco wyższa (i nie było remontu który by to zmienił). Oznacza to że pociąg omija stacje Stadion, Powiśle, Ochota i jedzie przez Centalny a nie przez Śródmieście. Dodam że skłądy te kursują na trasach do Radomia i Siedlec... czyli na na długich i najbardziej obciążonych trasach... to słowa prezes KM, co świadczy o tym że chyba wierchuszka KM w życiu nie jeździła pociągami, bo o ile trasy te są rzeczywiście długie, to z obciążeniem bym nie przesadzał. Osobiście jeżdżę najbardziej obciążoną trasą KM (Warszawa - Pruszków - Grodzisk Mazowiecki - Żyrardów -Skierniewice) i wiem jak to wygląda.

A same wagony? Nowoczesne, ciche, klimatyzowane. Oto zdjęcia górnego pokładu (górne zdjęcie) i dolnego (zdjęcie niżej):




Schodki z pomostu z pokładu środkowego.



Na pierwszych zdjęciach był skład z elektrowozem w barwach PKP, a tutaj z barwach Kolei Mazowieckich. Obstawiam że jest tylko jeden taki na potrzeby pokazowe - bo dokładnie ten sam (EU07-538) jest na zdjęciach z prezentacji wagonów (link).





A jak ma się sprawa przewozu rowerów? Ano ma się nijak... żadnych stojaków, przedziałów rowerowych itp. Może w wagonach sterowniczych coś będzie... ale to się dopiero zobaczy.

W starych wagonach piętrowych, pokład środkowy nie był zabudowany siedzeniami i dało się tam wygodnie składować rowery, zwłaszcza w ostatnim wagonie. W zmodernizowanych składach już wstawiono tam siedzenia. W push-pullach też są siedzenia - z jednej strony składane (po lewej na poniższym zdjęciu) z drugiej zwykłe. Da się tam upchnąć pojedyncze rowery, a w ostatnim wagonie w ogóle zastawić tył, ale nie jest to zbyt wygodne rozwiązanie i wymaga pewnej gimnastyki (zwłaszcza przy większej grupie rowerzystów).



Tych co chcą się tym przejechać, informuję że można w ramach karty miejskiej do stacji z "Warszawa" w nazwie, czyli np. do Warszawy Jeziorki (ale uwaga, niektóre są przyspieszone i za Zachodnią zatrzymują się tylko na Służewcu i Okęciu).

Podaję jak wyszukać te pociągi poprzez http://rozklad.pkp.pl/
Należy wpisać: Warszawa Centralna - Radom
Czym: zaznaczyć tylko pociągi osobowe - ostatnia ikona po prawej
Dalsze opcje: Bezpośrednie połączenia

Daje to jakieś 11 połączeń w ciągu dnia (chyba wszystkie to push-pulle, ale gwarancji nie dam, jest za to bardzo duże prawdopodobieństwo). Podobnie można wyszukać kursy na Siedlce, ale tam są tylko 2 połączenia.

Update:
- ponoć już wandale zdążyli obsprayować nowe wagony,
- widziałem kolejny elektrowóz w barwach Kolei Mazowieckich - EU07-157 (ale nie jestem pewien czy numer dobrze zobaczyłem i czy dobrze zapamiętałem)

- po dostarczeniu wagonów sterowniczychdodaję poniższe zdjęcia i opis:

Wagon sterowniczy w zasadzie nie posiada poziomu środkowego, drzwi są niżej położone i wchodzi się bezpośrednio na poziom dolny (no, jest jeszcze lekka pochylnia w dół), a z niej już schodami na górę.



Tu na dole jest właśnie sporo miejsca na rowery, wózki itp. i można upchnąć ich sporo.





Zobacz też  nowsze pocztówki:
- EU47 Hetman z wagonami Twindexx
- Gama z wagonami Sundeck

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz