piątek, 20 stycznia 2012

Tajemnica mogiły w Izdebnie Kościelnym

Wpis na Akcję GTWb: Ballada o żołnierzu. Z premedytacją opuściłem podtytuł tematu, gdyż moim zdaniem jest on jedną z możliwych interpretacji tematu właściwego, a tak naprawdę to już zupełnie innym tematem.

W Bazie Grobów Wojennych ROPWiM znalazłem informację o mogile z I wojny na cmentarzu w Izdebnie Kościelnym link (dwa poniższe zdjęcia są właśnie stamtąd).

Mogiła mogła pochodzić najpewniej z okresu wrzesień-listopad 1914, kiedy miała miejsce operacja Dęblińsko-Warszawska, niewielka też była szansa, że ktoś tu poległ w lipcu 1915, kiedy wojska rosyjskie się wycofały (w międzyczasie była bitwa pod Łodzią, a potem front stał na Rawce i Bzurze, więc dosyć daleko od tego miejsca).





Udałem się na miejsce i znalazłem mogiłę... okazało się że opis zawiera drobny błąd, bo nie znajduje się ona w południowo-zachodniej części cmentarza, lecz w południowo-wschodniej.Jak widać na poniższych zdjęciach, trochę się zmieniło - przybyła płyta nagrobna, zniknęła figurka Jezusa wystająca z hełmu.



 
No właśnie  - hełm. Zainteresowałem się co to za hełm, bo nie bardzo mi wyglądał na hełm z 1914 lub 1915 roku...







 
Po dokładnym obejrzeniu zdjęć i poszperaniu w internecie, wyszło mi, że najbardziej jest on podobny do polskiego hełmu strażackiego z lat 30. (wzór 35 - opis na Wielkiej Encyklopedii Uzbrojenia). Takich hełmów używały także drużyny Obrony Przeciwlotniczej we wrześniu 1939.


 
Znalazłem też opis i sporo zdjęć na innej stronie z hełmami.

hełm polski wz. 35

Wiedząc już na co zwracać uwagę, udałem się ponownie na cmentarz i okazało się, że po wewnętrznej stronie hełmu zachowała się blaszka z nazwą fabryki i rokiem produkcji: LUDWIKÓW KIELCE 1939, co w pewnym stopniu potwierdziło moje hipotezy.


 
Oczywiście mogę się mylić co do dokładnej identyfikacji, bo ekspertem w temacie hełmów nie jestem, natomiast z pewnością nie ma on nic wspólnego z I wojną.Według mnie są następujące możliwsoći:1. mogiła jest z września 1939 - moim zdaniem najbardziej prawdopodobne jest to, że w opisie jest błąd (w tej bazie jest bardzo dużo błędów, ot choćby w lokalizacji tej mogiły),2. mogiła faktycznie jest z 1914 lub 1915, a hełm po prostu został przez kogoś później na niej umieszczony,3. są tam co najmniej dwie mogiły z I, oraz z II wojny światowej... zwłaszcza że w tej części cmentarza jest więcej bezim iennych mogił:





Tak więc nadal nie wiem z której wojny jest ta mogiła, nawet nie wiem czy na pewno żołnierska... być może raczej zrealizowałem temat Ballada o strażaku, albo Ballada o członku OPL?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz