środa, 11 stycznia 2012

Metro w Charleroi

Charleroi - miasto liczące 200 tys. mieszkańców (aglomeracja dwa razy tyle), w walońskiej części Belgii.


Sprawa z metrem jest o tyle skomplikowana, bo to nie do końca metro... w zasadzie to jest takie skrzyżowanie metra z linią tramwajową (w zasadzie taki szybki tramwaj, stosowana bywa nazwa pre-metro).
Początki pre-metra sięgają lat 60., wtedy to zaczęto wycofywać linie tramwajowe, a zastępować je autobusami. Żeby wycofany tabor się nie zmarnował, miał on trafić właśnie do projektowanej linii "metra", stąd też min. wynika to, że metrem tym jeżdżą tramwaje. Tory i stacje miały być częściowo wybudowane w tunelach i na wiaduktach, a część miała być ani pod-, ani nad-, a po prostu naziemna... Metro miało się składać z obwodowej linii z ośmioma stacjami w centrum miasta, oraz promieniście rozchodzących się od niej ośmiu linii podmiejskich.
planowana sieć linii metra w Charleroi

Budowa ruszyła i pierwsze dwie stacje oddano do użytku w 1976 roku, w następnych latach budowano kolejne stacje i włączano je do eksploatacji - tramwaje jeździły wykorzystując częściowo starą infrastrukturę, a częściowo nowo wybudowane tory i stacje.
Ostatnie stacje oddano do użytku 1996 roku, ale metro nie zostało ukończone. Powstała linia w centrum mająca kształt podkowy (nie domknięto planowanego obwodu), ukończono linię do stacji Petria (tramwaje jeżdżą nawet dalej zwykłą linią tramwajową). Powstała też częściowo linia w kierunku Soleilmont, ale wybudowano ją tylko do Gilly.

aktualny schemat pre-metra (01.2012)

Jest też częściowo ukończona linia do Chatelet, która nie została oddana nawet w części do użytku, a jej budowę przerwano i stoi opuszczona... mrrrau! Jeśli będę jeszcze kiedy w Charleroi, to z pewnością to będzie jeden z punktów obowiązkowych zwiedzania.
Po 1996 nie oddano do użytku żadnej nowej stacji, dopiero po dekadzie coś się zaczęło dziać, w 2008 ruszyła budowa kolejnych odcinków - wreszcie ma zostać domknięty obwód w centrum i ukończona linia do Soleilmont. Na 2012 planowane jest uruchomienie czterech stacji (miały być w 2011, ale jest obsuw). Ruszyła też budowa tradycyjnej linii tramwajowej na północ do Gosselies (w pierwotnych planach była tam linia metra o zupełnie innym przebiegu).

schemat linii planowanych, istniejących i w budowie (kliknij by obejrzeć pełen schemat)

Faktycznie jak tam byłem to niektóre fragmenty miasta były już rozryte i koparki rządziły


W Charleroi byłem przelotem (dosłownie) w 2009 roku. Przyjechałem pociągiem na stację Charleroi-Sud, gdzieś tam obok jest stacja Pre-metra Sud (obecnie końcowa stacja "podkowy"), ale niestety nie miałem okazji jej obejrzeć. Oto mój pociąg na stacji kolejowej, a te czerwone tam sobie stały.

Stacje Parc i Janson, to obecnie stacje na drugim końcu "podkowy", są to też najnowsze obecnie stacje (z 1996). Co ciekawe, w wystroju wykorzystano postacie z belgijskiego komiksu... niestety dotyczy to tylko tych dwóch najnowszych stacji (ciekawe jak będą wyglądać te dopiero budowane).

Ze stacji Janson widziałem tylko rzeźbę z belgijskiego komiksu Spirou et Fantasio (Przygody Sprycjana i Fantazjo)... Gdzieś tam z boku jest wejście do metra, ale nie załapało się w kadr (wnętrze jest ponoć poświęcone belgijskiemu komiksowi, a nie konkretnie tym postaciom).


Staja Parc należy natomiast szukać w pobliżu najbardziej u nas znanego bohatera belgijskiego komiksu, Lucky Luke'a.


Oto i wejście


Wejścia pilnuje dzielny i czujny Lucky Luke

A tak wygląda sama stacją


A na ścianach nikogo nie brakuje... można się zatopić w lekturze czekając na tramwaj





Na taki tramwaj linii 55:


Może na powyższym zdjęciu nawet wygląda jak pociąg metra, ale rzuccie okiem na poniższy rysunek:



Waszego bezpieczeństwa w tym wpisie pilnował Lucky Luke

Linki:- pre-metro w Charleroi oraz lista stacji (Wikipedia)- Charleroi metro i streetart - zdjęcia i filmy z pre-metra- sporo zdjęć stacji czynnych, opuszczonej linii itp.- kilka zdjęć z opuszczonej linii
-
kilka zdjęć wagonów tramwajowych

A na koniec, wirtualna przejażdżka linią 55


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz