sobota, 23 marca 2013

Pociągi w Chorwacji

Pierwsze pociągi w Chorwacji miałem okazję obejrzeć w pobliżu granicy ze Słowenią, kilkanaście kilometrów od Zagrzebia. Oto stacja końcowa Harmica, na której stoi ichni żółtek, czyli osobowy skład elektryczny HŽ 6111 ( to skrót od Hrvatske Željeznice) zwany Madziarem (Mađar), jako że składy te były produkowane w latach 1976-79 na Węgrzech. O budowie będzie dokładniej w dalszej części wpisu.





Kolejny pociąg spotkałem trzy stacje dalej w kierunku Zagrzebia, przy stacji Savski Marof. Był to nowoczesny skład HŽ 6112 produkowany od 2011 przez konsorcja z Zagrzebia.





Przy tej stacyjce znalazłem się z powodu skrzynki, która została ukryta w opuszczonych wagonach towarowych.



O, gdzieś tutaj była skitrana:





A to już stacyjka Hrvatska Dubica spory kawałek na południowy-wschód od Zagrzebia, przy granicy z Bośnią i Hercegowiną.



Poranny pociąg z Sisaka (a m oże z Zagrzebia przez Sisak), czyli nieśmiertelny 6111.





O, a tu dobrze widać jego budowę. Taki skład postrzegany jest często jako jeden wagon, ale jest on złożony z trzech części zwanych wagonami (podobnie jak nasze żółtki) . Środkowa część, to tzw. wagon silnikowy i to on właśnie nosi numer 6111 tak jak cały skład (w czasach Jugosławii JŽ 411), natomiast skrajne z kabiną maszynisty, to tzw. wagony sterownicze/rozrządcze noszące numery 4111 i 5111 (kiedyś oba miały numer JŽ 415).



A to pociąg i most na Kupie w Sisaku. Elektryczna lokomotywa HŽ 1141 (d. JŽ 441) + dwa wagony. Lokomotywa ta produkowana była w latach 1967-1981 w Zagrzebiu, na szwedzkiej licencji.





Na koniec dworzec w Zagrzebiu i lokomotywa HŽ 1142 (d. JŽ 442), produkowana w latach 1984–1989 w Zagrzebiu. Jest to do tej pory najszybsza lokomotywa w Chorwacji, w testach osiągnęła prędkość 181 km.h, ale na chorwackich torach dopuszczalna prędkość wynosi maksymalnie 160 km/h.

Obok stoi sobie skład HŽ 7121 (d. JŽ 712) produkowany w latach 1981-86 w mieście Slavonski Brod (tym razem na licencji hiszpańskiej). Dla odróżnienia od składów powyżej, ten jest spalinowy a nie elektryczny.
 


A na tej stronie możecie obejrzeć dwie mapy sieci kolejowej w Chorwacji.

5 komentarzy:

  1. 1976-79 - to nasi rówieśnicy. A ten z 2011 młodziak, jeszcze ze smoczkiem jeździ ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Ano, jeszcze kilka takich mostów mieliśmy na trasie :-) ten też mam obfocony od dołu. Pewnie jeszcze będą mosty z chorwackimi, albo bośniackimi mostami (jeden na pewno).

      Usuń